Sabtu, 12 Juni 2010

Piala Dunia 2010




Piala Dunia FIFA (selalu dipanggil sebagai Piala Dunia bola sepak atau lebih senang dikenali sebagai Piala Dunia adalah pertandingan yang paling penting dalam bola sepak antarabangsa. Ia dianjurkan oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (Federation Internationale de Football Association (FIFA)), organisasi yang mentadbir sukan berkenaan dan ia dipertandingkan oleh pasukan-pasukan bola sepak kebangsaan lelaki dari kalangan negara-negara ahli FIFA. Kejohanan ini diadakan setiap empat tahun sejak 1930 (kecuali dalam tahun 1942 dan 1946 disebabkan oleh Perang Dunia ke-II). Walau bagaimanapun, ia lebih merupakan acara yang sentiasa berjalan kerana pertandingan kelayakan mengambil masa tiga tahun di antara pusingan-pusingan akhir.
Fasa pertandingan akhir (biasanya dipanggil sebagai pusingan akhir) melibatkan 32 pasukan kebangsaan yang bertanding selama empat minggu di negara tuan rumah yang dicalonkan, yang mana pertandingan ini merupakan pertandingan yang paling ramai penontonnya di dunia. Dalam 17 pertandingan yang telah diadakan, hanya tujuh negara sahaja yang pernah memenangi pusingan akhir Piala Dunia iaitu Brazil adalah pemegang terkini, juga merupakan pasukan yang paling berjaya dalam Piala Dunia telah memenangi Piala Dunia sebanyak lima kali, diikuti Itali dengan empat dan Jerman dengan tiga. Pusingan akhir Piala Dunia yang berikutnya bakal berlangsung di Afrika Selatan dari 11 Jun hingga 11 Julai, 2010.

Resmi sudah perhelatan pembuka Piala Dunia (PD) 2010 di Afrika Selatan (Afsel) digelar. Mengikuti acara resmi pembukaan yang sengaja dihelat sebentar aja, sekitar 30-an menit di Soccer City, Johannesburg, pertandingan pembuka pun segera berlangsung antara tuan rumah Afsel melawan tim asal benua Amerika, Meksiko. Hasil imbang diraih dengan skor 1-1. Sementara di pertandingan kedua, yang berlangsung sekitar dua jam kemudian antara Uruguay dan Prancis, hasilnya juga kurang lebih sama yaitu imbang tanpa gol.

Secara umum, kendati belum ada tim yang meraih nilai penuh dengan kemenangan, namun gelaran hari pertama PD 2010 ini bisa dibilang sudah cukup lengkap secara statistik. Sudah ada pencetak gol perdana, yakni Siphiwe Tshabalala dari Afsel, sudah bertebaran sejumlah kartu kuning, bahkan sudah ada pula kartu merah perdana yang diperoleh oleh Nicolas Lodeiro dari Uruguay (di game kedua). Berikutnya tentu saja, sudah terpilih juga masing-masing Man of The Match di tiap pertandingan.

Bagi pemerintah Afsel sendiri, sebagai pihak berwenang dalam penyelenggaraan even akbar yang baru kali pertama digelar di Benua Hitam itu, pelaksanaan pembukaan berikut pertandingan awal ajang ini dipandang berlangsung sukses. Mereka pun merasa berbangga hati dengan hasil yang telah dicapai sejauh ini. Sebuah ucapan selamat pun secara resmi mereka sampaikan.

"Pemerintah mengucapkan selamat kepada seluruh masyarakat Afrika Selatan dan semua tamu dari dunia internasional, atas acara yang tertata dengan baik dan profesional, di mana kita semua hadir saat ini demi merayakan momen historis ini," ungkap juru bicara pemerintah Afsel, Themba Maseko, sebagaimana dikutip Sport24. "Kami berharap ini akan terus berlangsung di sepanjang turnamen (PD 2010) ini dan seterusnya," ungkapnya lagi.

Reference :
http://www.pialadunia2010com.com/2010/06/hasil-piala-dunia-2010.html
http://ms.wikipedia.org/wiki/Piala_Dunia_FIFA


0 komentar:

Posting Komentar